Resa


Turkiet 2006



Sitter och bläddrar igenom vårat bildarkiv för de senaste 4 åren, våra resor sedan dess har varit följande:
2006 - turiket (jag var även i cypern med tjejerna samt spanien torrevieja med släkten)
2007 - mallorca (jag var även i thailand med Janika)
2008 - thailand (jag var även i spanien torrevieja med pappa)
2009 - mallorca
2010 - spanien torrevieja
2011 - är fortfarande ett oskrivet rese-kapitel

Om jag fick bestämma inför följande 2011 så skulle jag vilja att det såg ut så här.
vår - weekend till rom
sommar - en solresa till antingen, Mallorca, Portugal, Cypern eller Grekland
tidig vinter - en långweekend till New York

Drömma får man....

 



 

 


1:a Advent


Nybakat bröd på Mogatan


Så var det måndag igen.

Ska försöka få till lite bilder på hur jag har piffat till det här hemma nu när man har plockat upp ur jul lådan igen. Det är mest stjärnor som pryder fönstren men en liten ljusstake finns också på plats.

Helgen som gått har jag spenderat på IKEA med att jobba, en fredags dejt han vi dock med. Emma & Patrick hade bjudit hem oss på mat till deras super mysiga lägenhet.
Kändes för en sekund som att man var "stanare" igen, det var en skön känsla, även om det var jätte skönt att komma hem sen på kvällen.

Vi blev bjudna på fläskfilé i sambal sås och en kladdkaka med turkiskt yoghurtsås till efterrätt (ur gott). Det är så mycket godare att äta mat som man själv har sluppit att tillaga.

I kväll blir det en ostmacka till kvällsmat av det nybakade brödet som jag svängde ihop lite tidigare.
Dags att natta lillan nu!


Oh, what a night...

Lilla stumpan har haft ont i munnen under natten. Gråt och sömn har avlöst varandra hela natten. Det är jobbigt att få tänder!


Vi har precis ätit frukost här inne i värmen, Klara fick som vanligt gröt med frukt & macka medans jag åt en tallrik fil med den goda muslin jag fick av Sofia för ett tag sen.

Utanför fönstret ser vädret inte allt för lockande ut, men i dag ska vi nog ta oss ut en sväng i alla fall. Jag känner mig mycket bättre och Klara behöver få lite frisk luft.

I morgon ska vi åka in till stan för att inhandla en del grejer inför första advent. Behöver bland annat en ny kontakt till en av stjärnorna, lite blommor & en hel del mat. Här hemma blir det adventsfint redan på fredag eftersom jag jobbar hela helgen. Det är såååå mysigt när man har fått upp allting (och såååå skönt när allt sen försvinner om en månad eller två).

Det känns som att hela december månad är uppfyllt med grejer som skall göras. Nästa helg åker vi upp till Sälen till farmor & farfar´s stuga och veckan efter de är Andreas ledig igen och jag skulle behöva åka ner en sväng till min pappa.
Det är inga betungande saker utan bara roligt, men om dygnen kunde ha 48h under december så skulle jag bli mer än glad!

Ha en skön dag!!

Det lackar mot jul..


Halmstomme inlindad i kransfolie



Mosskrans lindad med grön spoltråd




Innan dekoration




Dekorerad med lingonris och nålar



Hej Tisdag!


Vaknade upp feberfria idag och med en liten spricka i tandköttet = tand på väg därav febern i går. Jag har snytit (stavs så?) mig sisodär 550 gånger hittills och är helt röd om nosen.
Man får i alla fall lite gjort när man inte sängliggandes sjuk, har fixat julens dörrkrans! Blev faktiskt riktigt nöjd!

Dagens lunch för Klara blev hemmagjort. Lax med potatis, tomat & dill. För min del blev det falukorv i ugn med lök och tomat.

Nu ska jag snyta mig sen måla lite mera köksluckor!


sjukstuga

Nu har liten också blivit sjuk. 39.8 visade termometern.
Krya på oss!

Mamma göra..


Koka nappar



Måndag och ny vecka. Fortfarande hur snorig som helst och huvudet dunkar. En ipren och några sprut med nässprayen så får det gå.


I går kväll var det vip shopping på IKEA för medarbetare plus familjer. Gjorde både ett och två fynd som kommer ligga under granen senare i december. Annars har jag mest försökt bli frisk, det har dock inte gått så bra. Tack för att monopolet på apoteks produkter är släppt och man kan köpa alvedon och nässpray på ICA!

Nu ska Klara få lite lunch innan jag bäddar ner henne i vagnen och tar en promenad till mormor för lunch!


Saturday night fever!


Årets blossa glögg med smak av saffran

 

500:- rikare! Idag har jag och Sofia stått på loppis och saker efter vår förrådsrensning. 850:- fick vi ihop, 350 gick till bordshyra och 500 ner i plånkan! Helt okej.

Annars så känner jag mig väldigt hängig, ont i huvudet, snoret rinner och halsen känns. Tyckte jag nyss var sjuk, så drygt!

Just nu ligger jag i soffan med Klara bredvid mig och Andreas gick precis ut och sprang. Det brinner 20 ljus just nu u vårat hus, så det är verkligen lördagsmys på hög nivå. Även fast maten kunde vara lite bättre, dinnern i kväll blir korv med bröd, haha. Ett litet glas glögg efter de så blir det ialla fall lite mer helg feeling.

Dåligt med uppdatering men jag kommer igen! Trevlig kväll!


Tisdag!


I går kväll innan läggdags!

Så var det tisdag igen. Dagarna går helt galet fort, jag förstår inte vart tiden tar vägen.

I dag tyckte Klara att det skulle vara skönt med sovmorgon och sov ända till 07.30! Härligt!
Efter frukost så tog vi tag i strykhögen och Klara tog tag i högen med tidiningar. En snabbis mellis och sen tog vi på oss kläder och gick ut. Så himla fint väder i dag!

Gick igenom förrådet vad jag och Fia ska sälja på loppisen på lördag och det blev en HEL DEL, hoppas någon vill köpa våra gamla grejer bara. Tog även in julgrejerna och kransstommar så allt är klart till nästa helg då det är FÖRSTA ADVENT! Holy moses. Ska kolla så att alla julstjärnor fungerar och se om det behövs kompletteras med något.

Nej nu är det tid för lunch sen ska vi gå hem till Anna för en liten playdate!

 


Vänner

Hur kan man ha 309 vänner på facebook och inte en endaste som ringer och frågar hur man mår.
Så jävla kasst.
Jag vill ha en vän, en bästis som man pratar med varje dag om hur dagen har varit, som man bara kan ringa när man har tråkigt och som man vet alltid svarar, som ställer upp i vått och torrt.
Vart hittar man sånna?

Jag har en dålig dag.


Önskelista

Det börjar närma sig jul och jag har väl en liten önskelista på grejer som skulle platsa bra hemma hos mig.

- Kalender
- Böcker, Elsas värld, Bingo Rimérs & Den nya om kungen
- Kött termometer (tråkigt)
- Hushållsvåg (hur tråkigt som hellst!)
- Ittala kivi lyktor
- Mateus porslin
- Leila Lindholms "a pice of cake" & den nya vad den nu hette..
- Doft ljus


Litet dyrare saker...
- Nytt köksbord & stolar
- Nytt kök
- Mac Book PRO
- Ny soffa
- Nytt vardagsrumsbord


Klaras önskelista ser ungefär ut så här...
- Stol i från Kartell
- Tavla i från ISA form
- Kläder
- Rolig leksak
- Lära gå vagn
- Bruka deisgn´s bus & kul matset

Fars-dag!


Frukost på sängen



Ännu en jobb helg har gått förbi. Eftersom babysimet är slut så har jag även börjat jobba söndagar. Helt ok faktiskt!

I dag är det Fars-dag! Andreas första fars-dag dessutom! Det firades med sovmorgon för honom innan det blev fruskot på sängen och paket öppning. Nu har jag inte mycket energi över för den här veckan så jag avrundar här med att säga, i morgon ny vecka och nya tag!

Trevlig kväll.

 


Tidigare i veckan


Premiär gung



Lite tårar först men sen kom leendet snabbt



Tidigare i veckan blev det en liten promenad till lekplatsen här i närheten. Det blev Klaras premiärtur i gungan! Först kom det några tårar, det var ju jätte läskigt först. Men sen kom snabbt leendet och hon kom på att det var ju faktiskt ganska kul att gunga!




Hej mitt vinterland!


Klara invigde sin nya overall i går!


Haha vilket jäkla väder!! Här utanför har bilarna med sommardäck haschat ner för backen bredvid vårat hus, jag och Andreas har haft riktigt skoj underhållning under dagen!

I går kväll bestämde vi oss för att gå till mamma och hälsa på, sagt och gjort. Drog på Klara vinter overallen för första gången denna säsong och packade ner henne i vagnen och gick. Haha det yrde & snöade, det tog sin lilla tid att komma fram. Klara var i allafall hur varm och go som hellst i nya overallen!

Andreas är i väg och köper en snö skyffel sen är det dags att ännu en gång känna på villa livet ;)


Stockholmshelg!


After work



En uuur god middag







Härlig utsikt



Hotell frukost är det bästa som finns!



Så gott!!


Måndag morgon och en intensiv härlig helg har passerat. I fredags lunch tog vi vårat pick och pack och drog i väg för en stockholmsvisit tillsammans med mamma, Conny & Sofia. Vi startade med varsinn öl i hotellbaren där det var full after work.
Därefter en sväng på stan innan det var dags för männen att inte bastun och vi tjejer fixa till oss innan middagen. Klara somnade sött i vagnen lagom tills våra maträtter blev framdukade. Efter middagen tog vi hissen upp till 15:e våningen för varsitt glas mosserande innan vi återvände mot de sköna hotellsängarna. Frukost på lördag morgon, en sväng på stan och sen var det dags att åka vidare hemmåt igen.

Lördags eftermiddagen gick åt att få make up fixat av snälla kusinen innan det var dags att dra sig mot Eskilstuna och Janika som fyllt år och därmed fixat partaj. En rolig kväll med de bästa vännerna!

I går var vi lagom mosiga, men husägare & småbarnsföräldrar som vi är så var det full rulle hela dagen. Mot eftermiddagen kom min kusin med familj och farbror med familj över på fika.

Det sista vi gjorde under denna helg var att hyra BECK, levande begravd. Super bra & läskig!

Nu är det promenad i solskenet som gäller!


mor & dotter

 
Trevlig helg från oss!



Sötaste finaste bästaste Klara!!

Godmorgon fredag!


God marmelad




Varm choklad



Nybakade scones



Godmorgon fredag!

Riktigt kallt och soligt ute i dag, så gött! I går såg frukosten innan Hanna åkte hem ut som ovan, (blev lite insprerad av mikaerla) varm chokald gjord på kakao, socker & mjölk (eftersom jag är oboý förbud) och nybakade scones. Såååå gott!


I dag ser planen ut som följande, en lugn förmiddag hemma med Klara, efter lunch åker vi upp och hämtar pappan och styr bilen mot huvudstaden för en hotellvisit tillsammans med mamma, conny & fia. Mys. I morgon är det Janika´s födelesedagsfest med tema huvudbonad, som är fixat och klart!



Ha en skön helg!


Pasta di Piero Moreno


dagens lunch



Redan torsdag(!), moster Hanna har åkt tillbaka hem och pappan är på väg hem! I går kväll ville Klara vara vaken lite längre eftersom hon kände på sig att moster skulle åka hem idag. Sagt och gjort, kl 22.05 somnade hon, mot i vanliga fall 18.30. Det var en trött mamma som somnade tio minuter efter Klara.

I dag har vi varit en sväng på Åsby innan det var dags att ta sig hemmåt och börja med lunchen innan Hanna skulle åka hem. Dagens lunch blev pasta Bolognese, alltså inte det som bilden visar. Rätten oven intogs för någon vecka sedan och är ett recept ur Per Morbergs kokbok, de receptet hittar ni här!


Baka baka liten kaka


Denna gång blev det choklad




Färdigt resultat



TISDAG!
Ännu en dag har passerat. I dag har vi fyllt dagen med en utflykt till Tuna Park med Klaras båda mostrar. Det blev inte så mycket shopping, blev faktiskt ganska besviken på Tuna (snark som Sarah säger) Park. Klara fick ett par mysbyxor och mamman fick en mössa och en huvudbonad till festen på lördag.

Efter shoppingen åkte vi och hämtade ut ett paket som var till Klara och inhandlade lite ingredienser till våra cupcakes som vi har bakat under eftermiddagen. Jag lär nog baka detta lilla stycke ett antal gånger för att få till dom perfekt. För inte heller denna gången lyckades jag. SUCK.

Conny har även varit här och hjälpt till att sätta upp en hylla i Klara´s rum samt en ny dusch i badrummet. Återkommer med bilder på shoppingen och skruvandet.
God kväll!


RSS 2.0